dijous, 14 de setembre del 2017

Fotografia i cinema


La fotografia i els fotògrafs són un tema recurrent en el cinema. De fet aquestes dues arts visuals sempre han anat de la mà. En aquest sentit hi ha nombrosos títols imprescindibles. No  és la meva intenció fer-ne ara una llista. Us sugereixo aquest enllaç: www.xataka.com/fotografia-y-video/29-peliculas-y-documentales-con-de-y-para-fotografos

Unes  quantes d'aquestes pel·lícules  introdueixen la figura del fotògraf en un relat de ficció, altres recreen una història basada en un personatge real, i finalment, hi ha les de caràcter documental.

Ahir dintre del Festival de Cinema Jueu i, amb la col·laboració de Fotocolectania, es va projectar a la Filmoteca de Catalunya: "Koudeldka fotografuje Svatou zemi" (Koudelka fotografiant en terra sagrada) del director Gilad Baram. Com a presentació del film, i per situar-nos en la persona d'aquest ja mític  fotògraf del segle XX, Manuel Úbeda ens va fer una excel·lent explicació plagada d'anècdotes. La que ens toca més d'a prop, és aquella que va ocòrrer en una de les edicions de la Primavera Fotogràfica de Catalunya,  en que Koudelka era un dels principals convidats. Com a tal, se li va proporcionar habitació al Hotel Arts, ell va comentar que estava molt agraït, però que li suposava massa luxe, així que segurament aniria a dormir a la sorra de la platja. Es veu que així ho va fer. Això ja ens diu molt de la manera de pensar d'aquest autor.
Després, vam gaudir de la projecció del documental que ens mostra el treball que Koudelka va realitzar en la zona del mur construït per Israel a Cisjordània. Gilad Baram ho fa de manera que reflexa magistralment el caràcter i la forma de mirar del fotògraf, així com les peculiaritats del conflicte territorial del lloc en qüestió. No us el perdeu!

I un apunt, cal recordar que podem veure a la seu de Fotocolectania l'exposició "Weegee by Weegee". El personatge del fotògraf-reporter va està interpretat de Joe Pesci en la pel·licula "The public Eye" (1992).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada