Ja fa uns quants dies que vaig anar a veure
les fotografies que Masao Yamamoto té penjades a la galeria Validfoto de
Barcelona. Em va quedar pendent fer-ne un comentari al blog, ja que aquesta
exposició és una d'aquelles que no et deixa indiferent. Des del meu punt de vista,
el més remarcable és el seu contingut poètic. Però també
hi ha un altre punt que, per a mi, té gran importància a l'hora de valorar una
fotografia, és el foto-acabat que li ha volgut donar l'autor. En aquest cas Yamamoto ho
cuida a l'extrem, i no té res a veure observar una fotografia, tal
com l'ha concebut o considera l'artista, a veure-la com a reproducció en altres mitjans.
Aprofito l'ocasió per comentar quelcom que ja fa temps volia escriure al blog. Avui
dia és habitual trobar-nos amb treballs fotogràfics de dubtosa qualitat que es recolzen
amb un discurs complex i de vegades difícilment entenedor. També són corrents
reportatges descrits per escrits interessants i que ens expliquen una bona història,
però que van acompanyats d'imatges anodines. Estan de moda les instal·lacions que ens volen sorprendre com a tals però no pel seu contingut. En ocasions ens trobem que la
suposada obra artística és recolza en les mides i qualitats del suport.
Sempre tinc present el comentari d'un dels meus
mestres de l'escola on vaig estudiar fotografia: "agafa una foto carnet la
fas de 2 metres per 2 metres i ja tens una obra d'art". La mida i el
suport té la seva importància per l'obra fotogràfica, però no en determina la seva
qualitat. Recordaré l'anècdota d'un dia que acompanyava a una de les meves
filles a una casa de decoració per triar uns mobles. Li va explicar a la
venedora que tenia una foto del seu pare de mides 2 metres per 1 metre a la paret
del menjador. La noia es va quedar sorpresa i astorada! Sort que després li va
quedar clar que jo era fotògraf i que es tractava d'un paisatge i no d'un
problema psicològic.
La mida i el foto-acabat de cada fotografia ha de tenir un perquè.
La comunicació a través de la imatge pot presentar moltes facetes i cadascuna té els seus valors i particularitats. Però crec
important remarcar aquelles ocasions en que la fotografia adquireix un valor
especial com a objecte, és llavors quan té sentit que ocupi un espai en un museu
o galeria. La fotografia de Yamamoto n'és exemple.
No us perdeu l'exposició!
Visita organitzada per FotoColectania el dia de la inauguració |
Masao Yamamoto i una de les seves obres. |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada