dijous, 11 de novembre del 2021

Cronofotografia

 

Foto original: gelatina de plata, càmera 35mm i flash estroboscòpic.


La cronofotografia té com a finalitat la visualització del moviment a partir d’una seqüencia d’imatges. Aquesta especialitat fotogràfica és propera a la cinematografia. En els seus inicis, més que un moviment artístic, es va manifestar con una activitat de caire científic o tecnològic. En el 1860 la lentitud de les emulsions fotogràfiques feia que fos precís fer diverses fotos en diferent postures per simular el moviment. És a dir, calia fer una mena de “stop-motion”. Amb la posterior aparició de material sensible més ràpid va ser possible documentar el moviment com a instantànies.

Sempre em sembla divertit i interessant seguir les passes dels pioners que en el segle XIX van començar a experimentar en aquesta branca de la fotografia. Uns dels representats més coneguts són: Eadweard Muybridge, amb les seves seqüències del galop del cavall,  i Étienne-Jules Marey, estudiós del moviment del cos humà. Us recomano revisar el seu treball! De fet aquest, va transcendir del camp purament fotogràfic i va arribar a influenciar a pintors com Francis Bacon i Marcel Duchamp.

La tecnologia fa que, avui dia, sigui fàcil per l'aficionat a la fotografia obtenir imatges que emulen a la d’aquests pioners. Les motoritzacions de les càmeres, les ràpides velocitats d’obturació, les altes sensibilitats dels sensors i els assequibles flashos (molts amb funció estroboscòpica) fan que el repte estigui al nostre abast.

Rebuscant en els meus arxius veig que en els meus inicis "analògics" ja em picava la curiositat vers aquesta modalitat fotogràfica.

Tot i que no són un expert ornitòleg, m’agrada anar progressant en el coneixement d’aquesta ciència. En la darrera sortida que vaig fer fa poc amb l’Institut Català d’Ornitologia, l’observació del vol d’unes cigonyes em va convidar a fer una mena de cronofotografia.



1 comentari: