dissabte, 27 d’agost de 2016

Fotografia i pintura I - El subconscient


No és cap descobriment que des de l' invenció de la fotografia aquesta ha anat del bracet de la pintura i hi ha hagut influències mútues. Així ho immortalitzava Nadar en aquesta il·lustració: "La Pintura oferint a la Fotografia un lloc en l'Exposició de Belles Arts de París" (1859).

A continuació podeu veure'n un parell d'exemples, però si esteu interessats en saber molt més, us recomano la lectura del llibre "Arte y Fotografía" d'Aaron Scharf editat per Alianza. 
Una foto d'Adolphe Braun, "Le Pont des Arts" (1867), ens mostra les persones en moviment  per efecte de la llarga exposició necessària per impressionar el material sensible de l'època. A la dreta, una reproducció del quadre de Monet, "Le Boulevard des Capuchines" pintat del natural en el 1873. La seva pinzellada ens dóna també sensació de moviment.



En primer lloc, a l'esquerra, podem observar el "Nu baixant l'escala" de Duchamp (1912), i després una de les fotos que va fer Jules Marey amb el seu fusell fotogràfic dissenyat per captar el moviment (1890).
Jo ho vaig experimentar en la meva recent visita a la National Gallery de Londres. Un cop  revisades les fotos del meu viatge, me'n adono que  el meu subconscient va influenciar  en el meu punt de vista fotogràfic. Allò que ens amaga la ment, però que d'alguna manera influeix en els nostres actes, va tenir el seus efectes... ¡Mireu els vostres arxius a veure si detecteu casos similars!

La avenida de Middelharnis, 1689, oli de 102 x 140 cm de Meindert Hobbema.

Foto en la visita als jardins de Hampton Court

"The painter's daughters chasing the butterfly", pintat cap el 1756 per Thomas Gainsboroug.

Dues petites turistes mirant una exposició.


Giovanni Battista Moroni, pinta "Il Cavaliere dal Piede Ferito" en data 1554–58; Oli de 202,3x106,5cm.
Foto d'un executiu pels carrers de Londres.
 
"Sunflowers" (1888) de Vincent Van Gogh

Fotografia amb efecte zoom d'un dels rams de flors adornaven les sales de Hampton Court