dimecres, 5 de desembre del 2018

Masao Yamamoto - la fotografia com obra d'art.



Ja fa uns quants dies que vaig anar a veure les fotografies que Masao Yamamoto té penjades a la galeria Validfoto de Barcelona. Em va quedar pendent fer-ne un comentari al blog, ja que aquesta exposició és una d'aquelles que no et deixa indiferent. Des del meu punt de vista, el més remarcable  és el seu contingut poètic. Però també hi ha un altre punt que, per a mi, té gran importància a l'hora de valorar una fotografia, és el foto-acabat que li ha volgut donar l'autor. En aquest cas Yamamoto ho cuida a l'extrem, i no té res a veure observar una fotografia, tal com l'ha concebut o considera l'artista, a veure-la com a reproducció en altres mitjans.

Aprofito l'ocasió per comentar quelcom que ja fa temps volia escriure al blog. Avui dia és habitual trobar-nos amb treballs fotogràfics de dubtosa qualitat que es recolzen amb un discurs complex i de vegades difícilment entenedor. També són corrents reportatges descrits per escrits interessants i que ens expliquen una bona història, però que van acompanyats d'imatges anodines. Estan de moda les instal·lacions que ens volen sorprendre com a tals però no pel seu contingut. En ocasions ens trobem que la suposada obra artística és recolza en les mides i qualitats del suport. 

Sempre tinc present el comentari d'un dels meus mestres de l'escola on vaig estudiar fotografia: "agafa una foto carnet la fas de 2 metres per 2 metres i ja tens una obra d'art". La mida i el suport té la seva importància per l'obra fotogràfica, però no en determina la seva qualitat. Recordaré l'anècdota d'un dia que acompanyava a una de les meves filles a una casa de decoració per triar uns mobles. Li va explicar a la venedora que tenia una foto del seu pare de mides 2 metres per 1 metre a la paret del menjador. La noia es va quedar sorpresa i astorada! Sort que després li va quedar clar que jo era fotògraf i que es tractava d'un paisatge i no d'un problema psicològic.

La mida i  el foto-acabat de cada fotografia ha de tenir un perquè.

La comunicació a través de la imatge pot presentar moltes facetes i cadascuna té els seus valors i particularitats. Però crec important remarcar aquelles ocasions en que la fotografia adquireix un valor especial com a objecte, és llavors quan té sentit que ocupi un espai en un museu o galeria. La fotografia de Yamamoto n'és exemple.

No us perdeu l'exposició!
Visita organitzada per FotoColectania el dia de la inauguració
Masao Yamamoto i una de les seves obres.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada