dimarts, 21 de gener del 2020

Prova FUJI GFX 50R


Sento dir-vos que aquesta entrada al blog no tracta d'un anàlisi exhaustiu d'aquesta càmera, per això ja hi ha altres llocs especialitzats a les xarxes. El que explicaré serà la meva experiència personal com a fotògraf.
Ja al maig del 2019 durant la celebració d'Utopia Photo Market vaig tenir ocasió de conèixer a l'estand de FUJI la línia de càmeres de  mig format digital o "super full frame" que té aquesta marca. En concret la GFX 50R i la 50S. Tot i que em van oferir fer-ne una prova, en aquells moments no em va ser possible, ja que tenia uns dies molt ocupats per atendre la meva "paradeta" al mateix Market. El cert és que uns pocs minuts, amb aquestes càmeres entre mans, van ser suficients per emportar-me una grata impressió. 
Per sort, i gràcies a un oferiment de Casanova Foto, he tingut la possibilitat de provar, ara de nou, i aquest cop sí amb  més tranquil·litat, la GFX 50R equipada amb un Fujinon G f32-64mmf4 R-LM-WR. 
La primera sensació agafant aquesta càmera, va ser similar a la que ja havia tingut el primer cop que vaig poder mirar l'any 90 pel visor d'una càmera de 6x7. En aquells temps, jo era un fotògraf autodidacta que venia del 35mm, i tot just començava a cursar els meus estudis de fotografia, em vaig adonar de seguida que allò podia suposar una altra manera de viure i veure la fotografia. S'adaptava millor a la meva visió del món que m'envolta. A més, em proporcionava un important salt qualitatiu en els meus tiratges fotogràfics.
Així que, en fotografia clàssica, he utilitzat durant molts anys diversos tipus de càmera i he experimentat en diferents formats (des de  35mm  fins a 4x5 polzades), però en foto digital sempre m'havia mirat de lluny el formats més grans, sobretot per les limitacions que imposava el seu preu.
Crec que, tot i que representa una inversió important, avui dia, ja tenim a l'abast dels "mortals" equipaments de format mig digital més assequibles. 
Per provar la GFX 50R vaig escollir llocs que anteriorment ha havia fotografiat. Curiosament la foto del graffiti que encapçala aquest escrit  es correspon amb el primer que vaig pensar en veure aquestes càmeres...GEGANTS!  Però el cert és que, un cop la comences a utilitzar, te n'adones que no és un equip destinat sols a fotografia d'estudi. Amb un pes contingut, se'ns fa molt agradable de manegar i, encara que a mi m'agrada utilitzar trípode, la podem utilitzar també perfectament a pols.
Fuji ha fet un disseny que ens permet trobar-nos còmodes ràpidament amb els seus comandaments. És molt pràctica pels que venim de la foto clàssica. Es pot utilitzar la càmera de forma senzilla i, a la vegada, configurar-la per a funcions més complexes. Quant als arxius fotogràfics que ens proporciona, no hi ha dubte que suposen un salt qualitatiu respecte a altres formats i supera visiblement al seu germà petit "full frame". En revelar els RAWs es denota immediatament els beneficis que ens proporciona el seu gran sensor i el seu processador. Gràcies també a l'elevat rendiment de les seves lents, tenim un amplíssim rang dinàmic i una profunditat de color espectacular. Per aquestes, i moltes altres característiques, estic segur que el sistema FUJI "super full frame" serà objecte de desig de molts usuaris.

Acompanyo el comentari amb algunes fotos fetes durant la recent prova i altres realitzades fa anys en els mateixos indrets de la serra de Collserola.
A la Font Groga (Collserola) - 2020 - Fuji GFX 50R
La Font Groga, 1994  (pel·lícula Tmax 100 - negatiu 6x7)

Font Groga, 2020.  - Fuji GFX 50R.
Prova ajuntant dues imatges RAF (raw fuji) amb Photoshop per obtindre un arxiu DNG (30 Mb) que ens permet una ampliació a 300 ppp  de 1x0,5 metres sense tindre que interpolar.  

Font Groga, 1993 (pel·lícula Tmax 100 - negatiu 6x7)

Antic Casino de l'Arrabassada, 2020 - Fuji GFX 50R.

Antic Casino de l'Arrabassada, 1997 (pel·lícula Tmax 100 - negatiu 6x7)

Edificació abandonada a la carretera de l'Arrabassada, 2020. - Fuji GFX 50R.
A l'hora de convertir a blanc i negre, la Fuji ens proporciona uns arxius amb una àmplia gama tonal.

Edificació abandonada a la carretera de l'Arrabassada, 2002.
Foto realitzada fa 18 anys amb una Linof Technika 4x5 polzades.

Graffitis al Casino, 2020 - Fuji GFX 50R

Estructures del Casino, 2002 (pel·lícula Tmax 100 - negatiu 6x7)

Casa abandonada a l'Arrabassada, 2020. - Fuji GFX 50R

Casa abandonada a l'Arrabassada, 2002.
Foto realitzada fa 18 anys amb una Linof Technika 4x5 polzades.

Vistes sobre el bosc de Collserola, 2020 - Fuji GFX 50R
Sovint m'agrada partir de fotos inconnexes per crear muntatges que ens proporcionen una nova realitat.

Bosc de Collserola un dia de boira, 1997 (pelïcula Tmax 100 - negatiu 6x7)


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada