Brasaï era el pseudònim que utilitzava Guyla
Halász com a fotògraf. El mot li venia donat per Brassó (Transsilvània), la seva ciutat natal. En l'aspecte cultural era
un home polifacètic. Utilitzava el seu nom real quan es dedicava a escriure, la
pintura o l'escultura, ja que considerava que aquestes eres arts de més
importància. Quan al 1924 va viatjar a París, va documentar àmpliament la vida
nocturna de la ciutat. Si tenia tendència a sortir aquelles hores, no era pels
mateixos motius que un altre conegut personatge original de la seva regió, un
senyor amb els ullals llargs que rebutja la llum del sol i els alls,
sinó perquè, durant un temps no disposava de la documentació reglamentària. El
seguir aquest horari, el va portar a descobrir un París
nocturn que el va acabar fascinant. Com a fotògraf va ser molt polifacètic. En
la seva obra ens demostra ser una persona empàtica que connectava amb la gent
per aconseguir fotografia-la, però que també era capaç de captar paisatges,
ambients i detalls del seu entorn. Tot ho descrivia, de forma directa i
sense artificis, amb gran efectivitat i bellesa, per complementar
els seus escrits o articles periodístics. Les seves fotos, seguint la tradició
de l'època, són una finestra al món.
Podem veure una exposició amb una àmplia
representació de la seva obra a la seu de la Fundació Mapfre de Barcelona fins
el 13-05-2018.
Per cert, entenc que no permetin fer fotos amb
flash a determinats museus i exposicions. Les normes solen sorgir amb la
intenció de protegir bens i persones. Però, de vegades, el fet de no deixar fer
cap tipus de foto sol obeir tan sols a raons de tipus comercial. Amb tanta
prohibició com tenim avui dia et trobes que no pots fotografiar en moltes
situacions, llocs i persones, que són interessants de documentar. Tot i que no
era permès no vaig poder evitar treure un moment la càmera sense el flash per captar una sola
foto per documentar aquest escrit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada