dimarts, 14 de gener del 2020

Chauen en format quadrat

Personalment, sempre m'ha agradat experimentar amb quasi tot tipus de format fotogràfic. Els més habitual, ha estat treballar des del 35mm, fins a 4x5 polzades. Cada format i mida de pel·lícula o sensor té les seves particularitats i, lògicament, cada fotògraf tindrà unes preferències determinades en funció del que vulgui expressar o comunicar. Més que les proporcions de la fotografia, és la mida del suport que capta la imatge, el que condiciona moltes de les característiques de la nostra forma de treballar. Per a mi, ha estat el 6x7 el format ideal en fotografia clàssica, tant per la relació qualitat/operativitat com per qüestions compositives. Però per raons tècniques, em vaig veure amb la necessitat de canviar el meu equip per un de 6x6. Curiosament, tant la primera càmera de la meva infància (una Kodak Instamàtic), com la darrera "analògica" que he utilitzat, són de format quadrat. I és que aquest tipus d'enquadrament té quelcom de particular. En ell, els equilibris, les simetries i la composició es manifesten d'una forma fàcil i natural, i això fa que tingui un especial atractiu.
Tenint en compte que la lent ens dona una cobertura en forma de cercle, sembla lògic, que el format quadrat tingui que ser una opció força habitual en càmeres i altres dispositius fotogràfics. El cert és que, generalment, s'acostumen a utilitzar més els formats rectangulars.


El format quadrat torna a ser avui dia popular gràcies a Instagram, però de fet, té una llarga història. No m'allargaré amb moltes més consideracions, tan sols us animo a mirar i practicar amb aquest tipus d'enquadrament.
Recentment vaig fer una visita a Chaouen, una destinació amb peculiars atractius fotogràfics. Per temes personals em vaig veure obligat a retornar ràpidament a Barcelona. Un passeig matinal per la població, va ser tot el temps disponible per intentar captar el caràcter de la seva gent. Per sort era dia de mercat, i això sol ser un punt a favor. Tant compradors com venedors van per feina i faciliten que el fotògraf pugui aconseguir fotos robades. A l'hora d'editar les fotos, tot i que treballava amb una càmera micro quatre terços, vaig escollir el format quadrat per les meves composicions finals.






































Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada