dimecres, 29 de gener del 2020

Visitant museus (tercera part): El conscient, l'inconscient i la forma de mirar

Com a tercera part de "Visitant museus", us explicaré una peculiar experiència. A la sala de l'escola de pintura espanyola de l'Hermitage s'hi mostra un quadre d'Edward Hau on es representa aquesta mateixa habitació pintada l'any 1856. Un cop allà, no em vaig poder estar de retratar l'obra, i a la vegada, de forma conscient, fer una fotografia de la sala aplicant els meus criteris però buscant un punt de vista similar.
Va ser un exercici divertit que amb va fer pensar amb com eduquem la nostra mirada i què ens queda gravat al subconscient que després ens influeix a l'hora de captar imatges.
Quan visito un museu o sala d'art, i si ens és permès, m'agrada, després d'admirar les obres exposades, quedar-me amb un testimoni fotogràfic del que més m'atrau, és a dir, miro de fotografiar algunes de les obres per tenir-ne un apunt o referència.
Però, en revisar els arxius fotogràfics de la meva estada a Russia, he experimentat  un fenomen extraordinari.
He trobat una sèrie de coincidències que em fan pensar  que l'inconscient (...i qui sap si una mica de màgia!)  té una notable importància en els nostres actes.
Seguidament mostro algunes fotografies realitzades durant el viatge de llocs i persones que em van interessar, confrontades amb d'altres que, tal com he explicat, vaig fer en els museus.
Inicialment, podríem pensar que les coincidències entre imatges són fruit de  la influència que em van causar aquests quadres. Però el més al·lucinant ha estat comprovar, en les metadades dels arxius digitals, que no es tracta de veure un quadre i després conscient o inconscientment fer-ne una re-interpretació com a fotògraf sinò que el procés ha estat a l'inrevés. Em va sobtar descobrir que la majoria de fotografies van ser preses abans de veure les obres exposades!

Oli titulat "Sant Petersburg, L'Hermitage" (1992). Pintat per Bernard Buffet.
Fotografiat el 22-06-19 a les 13,21h
Foto del 17-06-19 a les 18,28h.

"Metro" (1980), oli pintat per Natalia Nesterova.
Fotografiat el 19-06-19 a les 15,52h
Foto del 10-06-19 a les 17,29h
Oli d'Alexander Novoskoltsev, "The Last Minutes of Metropolitan Phillip", pintat a finals de la dècada del 1880.
Fotografiat el 19-06-19 a les 16,14h.

Foto del 13-06-19 a les 13,16h

"Retrat de Marie Djaskowsky-von Hieroth" (1896) pintat per Albert Edelfelt.
Fotografiat el 22-06-19 a les 12,54h

Noia retratada pont flotant del parc de Zaryadye (Moscow).
Foto del 14-06-19 a les 19,13h.
"La Camargo (retrat de la dansaire Camargo)" pintat per Nicolas Lancret (París, 1690-1743).
Fotografiat el 21-06-19 a les 16,11h.

Foto feta a una turista als jardins del palau de Catalina el 20-06-19 a les 16,55h.

"Petita escolar" (1907), oli de Henry Le Fauconnier.
Fotografiat el 22-06-19 a les 12,59h.
Nena dibuixant al museu. Foto del 22-06-19 a les 11,28h



Com a punt final la foto d'un gravat amb un paisatge de Sant Petersburg, feta el 23-06-19 a les 17,05h. i la fotografia que vaig fer des de la mateixa sala un minut abans de veure el gravat.


Ho veig com un fet curiós que pot fer pensar en que existeix un imaginari universal que portem al nostre interior.
Em considero una persona pràctica i em poca tendència a creure explicacions fora del raonable, però en aquest cas considero que es tracta d'una qüestió excepcional que m'agradaria que algú entès amb psicologia em pogués explicar.




1 comentari:

  1. Uau quina passada! Potser l'espai-temps és relatiu i l'abans i després també. Potser en el teu interior hi ha coses que t'agraden perquè les has vist en un futur i ja les tens dins encara que temporal-físicament encara no les hagis vist.... quina paranoia! En fi, potser això ens passa a tots i només tu te n'has adonat, ets un crak!!!

    ResponElimina